تاريخ : شنبه ٤ شهریور ۱۳٩۱ | ۱٢:٢۸ ‎ب.ظ | نویسنده : سيدابراهيم بچه مشهد

در حدود هشتاد و چهار سال قبل یعنى در سال 1344 هـ.ق وهّابیها مدینه را تسخیر کردند. قاضى القضاتى به نام شیخ عبدالله مردم را جمع کرد و پرسید: در مورد تخریب قبور چه مى گویید؟ قطعاً قصد قاضى وهابى نظرخواهى نبود و مردم مدینه مى دانستند که آنها عدّه اى بیرحم هستند چون قبلا قبور مکّه و شهرهاى دیگر را تخریب کرده بودند; از این رو عده زیادى سکوت کردند و عدّه اى هم از ترس موافقت کردند، آنها هم قبور ائمّه بقیع را که با عظمت ترین قبور آنجا بود تخریب کردند علاوه بر آن قبور زوجات پیامبر و هر چه قبر و گنبد و بارگاه بود تخریب کردند. قبر عبدالله پدر پیامبر را هم که در بقیع نبود خراب کردند و فقط قبر پیامبر را که از زمان عثمانیها به یادگار مانده بود باقى گذاشتند. البتّه آنها معتقد بودند که این بارگاه هم باید خراب شود ولى از ترس رویارویى با تمام مسلمانان از آن صرف نظر کردند که اکنون هم یک نقطه ضعف براى آنهاست، چرا که مى گوییم اگر از آثار شرک است چرا آن را باقى گذاشتند؟! و اگر بگویند به خاطر ملاحظه مسلمین است، مى گوییم که شما تقیّه را حرام مى دانید و اگر تخریب را یک جا جایز و در جاى دیگر جایز ندانند; مى گوییم مگر شرک دو گونه است؟!

در تمام تواریخ آمده که پیامبر به زیارت قبور مى آمد و در زمان فقهاى اربعه آنها هم چنین بود، حال چطور شد که همه مسلمانان اشتباه کردند جز این عدّه قلیل!، این را هیچ عقلى نمى پذیرد.
سؤال اصلى این است که چرا باید قبور تخریب شوند؟ در جواب مى گویند شرک است. سؤال مى کنیم چرا شرک است؟ شرک آن است که غیر خدا را همردیف خدا قرار دهند، هیچ کس پیامبر(صلى الله علیه وآله)و ائمّه(علیهم السلام) را هم ردیف خدا نمى داند بلکه همه، آنها را شفیع و واسطه مى دانند.
علاوه بر این آنها بوسیدن ضریح را شرک مى دانند; مى گوییم چرا بوسیدن حجر الاسود شرک و حرام نیست؟ مى گویند: این سنّت است; مگر مى شود شرک در جایى سنّت و جایز باشد و در جایى دیگر جایز نباشد. همچنین همه آنها جلد قرآن را مى بوسند. در حالى که جلد قرآن یک تکّه مقوّاست. اگر شرک نیست بوسیدن در و دیوار هم شرک نیست، اگر بگویند قرآن را به خاطر آن که از ناحیه خدا فرستاده شده مى بوسیم، ما نیز مى گوییم ما هم ضریح امامى را که از طرف خدا و فرستاده اوست مى بوسیم.
چرا آنان اینقدر اصرار بر خطا دارند! تعصّب یک حجاب است و اجازه نمى دهد انسان مطالب واضح را هم بفهمد، البتّه اخیراً بعضى از معتدلین آنها متوّجه اشتباهات خود شده اند، از جمله امام جمعه مسجد الحرام گفته است که چهار هزار نفر از جوانهاى ما در حرکات انتهارى در عراق شرکت کرده و بعضى کشته شده اند این کار جایز نیست.
توصیه ما به مسئولین سعودى این است: حال که بعضى از عقلا و معتدلین شما مستبصر شده اند، جلوى تندرویهاى متعصّبین را بگیرید تا بذر عداوت میان مسلمانان نپاشند که اسرائیل و آمریکا از آن بهره بردارى کند زیرا اعمال آنها ضرر به کل اسلام است و اسلام را متهم به خشونت مى کند.
تخریب سامرا هم از ناحیه اینها بود که دنیا را به موضع گیرى وا داشت و دنیا این کار را اشتباه دانست به طورى که یونسکو هم براى ساخت آن قصد اقدام دارد.
باید قبورى مثل قبر پیامبر تجدید بنا شود و یا لااقل بقیع را از این شکل درآورند و اینها دیگر شرک نیست.
توصیه اى هم به شیعیان داریم و آن این که کارى که بهانه به دست دشمن مى دهد مرتکب نشوید. تعبیرات غلوآمیز مانند حسین اللهى و زینب اللهى که ناآگاهان بکار مى برند غلو و مشکل ساز است و اگر بخواهیم آنجا اصلاح شود، اینجا هم باید اصلاح شود.

                                  

 

(منبع:پایگاه رسمی دفتر ایت الله مکارم شیرازی)

 

 



  • ام جی | سیستان دانلود