تاريخ : یکشنبه ۳٠ مهر ۱۳٩۱ | ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ | نویسنده : سيدابراهيم بچه مشهد

 

آیا خلفای راشدین شراب می نوشیدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

دراولین مطلب ، میخواهیم داستانی را که در یک پژوهش حدیثی به دست آمده است را نقل کنیم:

سلطان الواعظین (از بزرگان علمای تشیع و صاحب کتاب ارزشمند "شبهای پیشاور") در سفری که به هند داشتند،ده شب را در شهری به نام پیشاور، به دعوت دوستان خویش سکنی گزیدند.

در این ده شب، ده مناظره با بزرگان علمای این شهر که اهل تسنن بودند برگزار کردند. در یکی از شبها، و در میان مناظره جناب سلطان الواعظین مبحثی را مطرح می کنند که تمام بزرگان آن را ساخته ی ذهن شیعیان میدانستند. این مبحث را با گفتار شیرین خودِ سلطان الواعظین، در کتاب "شبهای پیشاور" میخوانیم:

( تذکر: در این مناظره، سلطان الواعظین با نام "داعی" از دیگران تمییز داده شده اند.)

داعی: در کتب معتبره از بزرگان شما آمده است که در سال فتح مکه(هشتم هجری) عده ای از بزرگان صحابه در مجلس انس خویش که سرّی میبود ، شراب صرف نمودند. پس دیگر نمی توان همه ی صحابه را از ارتکاب به معاصی پاک دانست.

حافظ ( از بزرگان اهل تسنن) : قطعا این از مجعولات مخالفین است. صحابه از حضور در مجلس شراب هم ابا میکردند چه برسد به نوشیدن شراب.

داعی: قطعا از مجعولات مخالفین نیست، چرا که اگر اینگونه بوده باشد، از علمای خودتان بوده است.

 

نواب ( از دیگر بزرگان اهل سنّت): اگر چنین مجلسی بوده، لطفا با ذکر صاحب البیت و همچنین شرکت کنندگان این مجلس، حل معما کنید.

داعی: ابن حجر در ص 30 جلد دهم فتح الباری می نویسد: ابو طلحه زید بن سهل در منزل خود مجلس شرابی تشکیل داد و ده نفر را به آن مجلس دعوت کرد که همگی شراب نوشیدند و ابوبکر اشعاری در مرثیه کفار مشرکین و کشته شدگان بدر سرود!!!!!

این افراد عبارتند از: ابوبکر بن ابی قحافه - عمر بن الخطاب - ابو عبیده جراح - اُبیّ بن کعب - سهل بن بیضاء - ابو ایوب انصاری - ابو طلحه (دعوت کننده و صاحب البیت) - ابو دجانه سماک - ابوبکر بن شغوب - انس بن مالک( که در آن زمان هجده ساله و و ساقی مجلس بوده است)

شیخ ( از بزرگان اهل تسنن) : (باعصبانیت) بذات پروردگار این خبر از ساخته های دشمنان ما میباشد.

داعی: (با تبسم) خیلی تند رفتید...

 

ادامه مطب...

 


 

داعی: (با تبسم) خیلی تند رفتید و قسم بی جایی یاد کردید، البته تقصیر شما هم نیست؛ چون مطالعه تان کم است؛ اگر زحمت مراجعه به کتب را به خود میدادید می دیدید که علمای خودتان این خبر را نقل کرده اند. پس استغفار کنید. من بعضی اسناد این خبر را یادآور میشوم تا ابهامی نماند برای کسی.

محمد بن اسماعیل بخاری در تفسیر آیه خمر در سوره مائده در صحیح خود، و مسلم بن حجاج در کتاب اشربه باب "تحریم الخمر" صحیح خود، و امام احمدحنبل در ص 181 و 227 جلد سوم مسند، و ابن کثیر در ص 93 و 94 جلد تفسیر خود، و جلال الدین سیوطی در ص 321 جلد دوم درالمنثور، و طبری در ص 24 جلد هفتم تفسیر، و ابن حجر عسقلانی در ص 22 جلد چهارم اصابه و در ص 30 جلد دهم فتح الباری، و بدرالدین حنفی در ص 84 جلد دهم عمدة القاری، و بیهقی در ص 286 و 290 سنن و دیگران شرح قضایا را مفصل آورده اند.

شیخ: شاید قبل از تحریم بوده نه بعد از تحریم.

داعی: روی قواعد مندرجه در کتب تفاسیر معلوم میشود بعض از مسلمین و صحابه شراب ممنوع و تحریم شده را نوشیدند.

چنانچه محمد بن جریر طبری در ص 203 جلد دوم تفسیر خود از ابی القموس زید بم علی نقل مینماید:

خداوند سه مرتبه آیات خمریه نازل فرموده است. مرتبه ی اول در آیه 219 سوره بقره:

یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا

(درباره شراب و قمار از تو مى‏پرسند بگو در آن دوگناهى بزرک و سودهایى براى مردم است و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است)

نازل گردید ولی مسلمین متنبه نشدند و شراب میخوردند. حتی دونفر مست کرده و به نماز ایستادند، و کلمات بی معنی می گفتند. خداوند آیه 43 سوره نساء را نازل فرمودند:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ

(اى کسانى که ایمان آورده‏اید در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا زمانى که بدانید چه مى‏گویید)

باز هم شزاب می خوردند ولی در حال مستی به نماز نمی ایستادند تا آنکه روزی مردی شراب خورد و اشعاری در مرثیه ی کشته شدگان بدر گفت ( به روایت بزار و ابن حجر و ابن مردویه، این مرد ابوبکر بود)

رسول الله (ص) شنید و با غضب تشریف آورد، با چیزی که در دست مبارکش بود خواست او را بزند که فرمود: پناه میبرم به خدا از غضب خدا و پیغمبرش............

آنگاه نازل گردید آیه 90 سوره مائده :

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

(اى کسانى که ایمان آورده‏اید شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند پس از آنها دورى گزینید باشد که رستگار شوید)

ماحصل از آنچه گفته شد...


1.آیه: «و اذا ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین» (سوره بقره آیه 124). می گوید خدا ابراهیم را مورد آزمایشها قرار داد و او آن آزمایشها را به نهایت و اکمال رساند. آنگاه خدا به او گفت من تو را امام قرار می دهم. ابراهیم گفت آیا از ذریه من هم؟ جواب دادند که ستمگرانشان نه.

 

کسی گناه صغیره انجام دهد ظالم حساب میشود چه برسدبه گناه کبیره ...

و فقط معصوم می تواند خیلفه شود

2.این  که آقایان بدانید صحابه هم مانند سایر مومنین و مسلمین خوب و بد داشتند و این که ما بدون حب و بغض بیجا بتوانیم درباره ی وقایع و اتفاقات ، حقیقت را برگزینیم............... 

 

 

به امید روزی که بردران ما دست از تعصب بی جا بردارند...

 

 

بی نوشت:1.کتاب شهابی در شب 80درصد شبهات امروزی را جواب میدهد؟؟



  • ام جی | سیستان دانلود